Owner Post Them Follow Dash



Tsukei's (´▽`ʃƪ)
ଘ(੭ˊ꒳ˋ)੭✧Tsukei's blog

Assalamua'laikum!


Hello and welcome to my blog
I pour my heart and thoughts here
Pardon my words

Tagboard

⊰HOVER ME!⊱
Please do not spam my cbox. Please put your blog link so I can visit you back.
Instagram


Skins by: IlliShuhada
Basecode : PikaChan
Best viewed in Mozilla and Google Chrome
Adalah haram untuk buka page source dan curi code di sini

Riyak!? #TarbiahSentap

Bismilillahirahmanirahim~


Assalamualaikum readers!
Harini Tsu nk kongsi sikit coretan daripada Tarbiah sentap punya entry! hehe 
Kalau korang nak baca yang full punya boleh pergi dekat web page diorang.
Tsu ada letak dkt bawah :D 

Moga bermanfaat! 


“Aku dah tak nak buat dakwah, sebab aku takut orang puji aku…”

“Aku dah tak nak bagi ceramah, sebab aku takut orang puji aku, nanti aku riyak…”

Dan sebagainya.

Hakikatnya, pemahaman macam sangat sangat sangat SALAH!!! Cara nak atasi pujian dan riyak bukanlah dengan meninggalkan amalan tersebut! Tapi, caranya ialah kita istiqomah dengan amalan tersebut! Awal-awal memang kita akan rasa nakkan pujian, tapi, bila kita istiqomah, akhirnya kita akan rasa nikmat dapat cinta Allah, dan akhirnya kita langsung tak kisah pujian manusia.

Seorang ulama berkata:

لا ينبغي ترك العمل المشروع خوف الرياء
“Tidak di benarkan untuk meninggalkan sesuatu amalan kerana takutkan riyak..”

Sebab tu, Fudhail B Iyyadh pernah berkata:

إن ترك العمل لأجل الناس رياء ، والعمل لأجل الناس شرك
“Meninggalkan amalan kerana manusia ialah riyak. Melakukan amalan kerana manusia ialah syirik…”
(Fudhayl B Iyyadh)

So, bila timbul rasa riyak, korang bukan kena tinggalkan amalan tu, tapi, TERUSKAN amalan tu!!

Saya ulang:

“Bila timbul rasa riyak, korang bukan kena tinggalkan amalan tu, tapi, TERUSKAN amalan tu!!”

#TarbiahSentap << click!